Waarom een ‘ja’ in vastgoed niet altijd leidt tot een daadwerkelijke deal
11 juli 2025
hoe zorg je dat die klik verandert in een handtekening?
Veel vastgoedontwikkelaars en makelaars herkennen het probleem: een geïnteresseerde klant zegt enthousiast ‘ja’, maar vervolgens stokt het proces. Er volgen geen concrete stappen, en de deal blijft uit. Dit zorgt voor frustratie en onzekerheid. Wat gaat hier mis?
Het verschil tussen een ‘ja’ en een echte koopbeslissing
In de praktijk betekent een mondeling ‘ja’ nog niet dat iemand daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Vaak is zo’n ‘ja’ een beleefdheidsreactie, een teken van hoop, of simpelweg uit onzekerheid om ‘nee’ te zeggen. Dit kan voorkomen bij:
- Klanten die ‘ja’ zeggen om de relatie goed te houden (de zogenaamde ‘people pleasers’)
- Klanten die het aanbod willen geloven, maar nog niet overtuigd zijn dat het hun probleem oplost
- Klanten die nog niet klaar zijn om een beslissing te nemen, maar wel het gesprek gaande willen houden en/of een (vrijblijvende) optie willen claimen (FOMO)

Vertrouwen is de sleutel in vastgoed
Bij grote aankopen zoals een nieuwbouwwoning speelt vertrouwen een grote rol. Er staat veel op het spel. Naast de financiële en rationele aspecten, zijn er emotionele afwegingen. Mensen kopen niet alleen stenen, ze kopen een toekomstbeeld met perspectief. Omdat dit -behalve de locatie, een plattegrond en een maquette- vaak niet tastbaar is, blijkt dit een lastige beslissing. Ze willen zoveel mogelijk risico’s uitsluiten en verzekerd zijn dat ze de juiste keuze maken.
Als de realisatie van een project nog niet vaststaat omdat bijvoorbeeld de magische 70%-verkocht-grens nog niet is bereikt, dan bemoeilijkt dat het nemen van die aankoopbeslissing. Een luisterend oor voor de tegenargumenten, interesse, begrip, geduld en een goed gedoseerde stroom van interessante projectinformatie zijn voorwaarden voor het bouwen van een goede klantrelatie waarin vertrouwen groeit.

Hoe Fronttaal helpt om de ‘ja’ om te zetten in de deal
Bij Fronttaal helpen we vastgoedproject eigenaren en makelaars met een strategie die verder gaat dan een overtuigende pitch. Wij geloven in een persoonlijke, empathische aanpak die aansluit bij de beleving van de klant.
1. Vertrouwen opbouwen vóór en ná de eerste ‘ja’
We zorgen ervoor dat de klant niet alleen het aanbod begrijpt, maar zich ook echt gezien en gehoord voelt. Dit doen we door heldere communicatie, het delen van waardevolle content, het actief opvolgen van vragen en het wegnemen van zorgen.
2. Klantgerichte content die inspeelt op rationele en emotionele behoeften
Wij ontwikkelen content die niet alleen de voordelen van het vastgoedproject benoemt, zoals locatie, bereikbaarheid, duurzaamheid en prijs, maar ook inspeelt op de emotionele aspecten. We kijken dan naar de propositie vanuit het perspectief van de potentiële koper.. Denk aan het toekomstperspectief, groeikansen, authentieke ervaringen van toekomstige buren, sociale aspecten van de leefomgeving rondom het project.
3. Actieve betrokkenheid via social media en evenementen
Wij zorgen voor zichtbaarheid en betrokkenheid door consistente posts op social media en het organiseren van aantrekkelijke evenementen. Denk aan inspirerende updates, sneak peeks van het project, Gluren bij de Buren (of Meet your Neighbor) en verrassende meet-ups op en rond de planlocatie.. Zo blijven potentiële kopers warm en betrokken, zonder dat het opdringerig wordt.
4. Gebruiksvriendelijke online tools en informatievoorziening
We toveren ingewikkelde bouwtekeningen om in heldere en sfeervolle plattegronden en maken een overzichtelijke website met een interactieve woningwijzer, waar geïnteresseerden makkelijk brochures kunnen downloaden en alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben. Zo kunnen zij op hun eigen tempo en voorwaarden de eerste stappen zetten richting aankoop.
Resultaat: hogere conversie en duurzame klantrelaties
Met een doortastende, structurele aanpak helpen we onze opdrachtgevers en potentiële kopers om een oppervlakkige ‘ja’ om te zetten in een daadwerkelijke deal. Dit leidt tot een hogere conversie, minder uitval en langdurig tevreden bewoners die zich verbonden voelen met het project.
Uiteraard zijn er veel meer aspecten die van invloed zijn op de klantreis. Heb je vragen of loop je tegen een barrière aan? Laat het ons weten, want we denken graag met je mee om ook jouw project soepel te laten verlopen.